Koncepcja pracy Szkoły
Dodano: 08.02.2023
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Publiczna Szkoła Podstawowa Sióstr Salezjanek
im. Świętej Rodziny w Rumi
Podstawa prawna: § 21 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 w sprawie nadzoru pedagogicznego
Koncepcja pracy Publicznej Szkoły Podstawowej Sióstr Salezjanek
im. Świętej Rodziny w Rumi opiera się na trójmianie
· ROZUM przyjmuje się podmiotową koncepcję w procesie wychowania i nauczania
RELIGIA podkreśla się wartości wynikające z przyjęcia Ewangelii
MIŁOŚĆ przejawia się w nieustannej trosce o dobro ucznia
WIZJA SZKOŁY
Celem szkoły jest "wychowanie młodych na dobrych chrześcijan i uczciwych obywateli". Stąd chcemy, aby owocem działań dydaktyczno-wychowawczych był uczeń:
- sumienny i zaangażowany w zdobywanie wiedzy i umiejętności na miarę swoich możliwości;
- ciekawy świata i zaangażowany w jego poznawanie oraz szanujący przyrodę;
- odkrywający swoje talenty i zdolności, które będzie mógł wykorzystać dla dobra swojego i innych osób;
- świadomy swojej wartości wynikającej z godności dziecka Bożego;
- umiejący odróżnić dobro od zła, żyjący w oparciu o dekalog;
- świadomy historii, kultury i tradycji swojego narodu i wynikających stąd postaw patriotycznych i obywatelskich;
- szanujący Ojczyznę i jej symbole narodowe;
- wrażliwy na potrzeby innych i gotowy do niesienia pomocy;
- prawdomówny, sprawiedliwy w ocenie swojego zachowania i gotowy do naprawienia błędu;
- odpowiedzialny za swoje postępowanie i wybory;
- świadomy zagrożeń współczesnego świata;
MISJA SZKOŁY
Nasza szkoła wszystkie swoje zadania wypełnia w oparciu o Ewangelię i nauczanie Kościoła Katolickiego, w duchu systemu wychowawczego św. Jana Bosko.
Realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla I i II etapu edukacyjnego.
Wspiera rodziny w jej funkcji wychowawczej i współpracuje z rodziną w tym, co dotyczy integralnego rozwoju i dobra dziecka.
Cele pracy szkoły we wskazanych obszarach realizowane
są w następujący sposób:
1. DYDAKTYKA
Być radosnym, dobrze czynić i wróblom pozwolić ćwierkać – to najlepsza filozofia
(św. Jan Bosko)
- Postawa nauczyciela jest świadectwem kierowania się wartościami chrześcijańskimi
w życiu osobistym i w pracy dydaktyczno-wychowawczej
- Nauczyciel w relacji do ucznia jest świadkiem, mistrzem i przewodnikiem
- Nauczyciel dba o swoją formację chrześcijańską i stale doskonali kwalifikacje zawodowe
- Nauczyciel aktywnie uczestniczy w zebraniach rady pedagogicznej
- Nauczyciel rzetelnie prowadzi dokumentację szkolną
- Nauczyciel podejmuje wszelkie starania, by jego zajęcia dydaktyczne były prowadzone
w sposób rzetelny i twórczy, zgodnie z planem nauczania
- Nauczyciele uczestniczą w pracy zespołów w celu podniesienia jakości pracy szkoły
- Nauczyciele współpracują ze sobą w celu planowania efektywniejszej pracy z uczniem
- Nauczyciel wspiera ucznia w integralnym rozwoju, indywidualizując proces nauczania
- Nauczyciele różnicują wymagania zgodnie z rozpoznanymi możliwościami uczniów
- Uczeń osiąga optymalne wyniki – na miarę swych możliwości, gdy z zaangażowaniem uczestniczy w obowiązkowych zajęciach szkolnych; tylko usprawiedliwione powody zwalniają go z zajęć
- Nauczyciele, wykorzystując bogatą bazę dydaktyczną szkoły, stosują metody aktywizujące i motywujące wszystkich uczniów do pracy
- Rodzice zachęcają dziecko do wyboru proponowanych przez szkołę zajęć, które pomogą mu pod kierunkiem nauczyciela rozpoznać zdolności i rozwinąć zainteresowania oraz pomóc słabszym
- Nauczyciel przekazuje informacje o osiągnięciach, postępach, trudnościach uczniom i ich rodzicom
- Nauczyciel w celu przygotowania do sprawdzianu po klasie ósmej przeprowadza testy próbne, analizuje wyniki i ustala wnioski do dalszej pracy z uczniem
- Uczeń osiąga sukces gdy współpracuje z nauczycielami i jest wspierane przez najbliższych
- Uczeń z zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach, jeśli się do nich przygotuje w domu
- Efektem ośmioletnie pracy dziecka, nauczycieli oraz rodziców jest zadowalający wynik ucznia na egzaminie ósmoklasisty
2. WYCHOWANIE
Wychowanie jest sprawą serca;
Wystarczy, że jesteście młodzi, abym was kochał
(św. Jan Bosko)
- Katolicki charakter szkoły i przykład rodziców pozwala uczniom poznawać i stosować wartości i zasady wypływające z Ewangelii
- Rodzice akceptują wychowanie w duchu systemu prewencyjnego św. Jana Bosko, który nauczyciele stosują jako metodę wychowawczą
- Nauczyciele przyjmują personalistyczną koncepcję człowieka – ucznia jako podmiotu w procesie wychowania i nauczania
- Uczeń zna historię, kulturę i tradycję swojego regionu i narodu – razem z rodzicami uczestniczy w świętach patriotycznych i religijnych organizowanych na terenie szkoły
- Współpraca z rodziną wspomaga proces poznawania przez dziecko problemów współczesnego świata i kształtuje odpowiedzialne postawy prospołeczne
- Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i klasy
- Nauczyciel, we współpracy z rodzicami, udziela uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń i trudności
- Uczeń wie jak okazywać szacunek i życzliwość innym, i tak samo jest traktowany
- Uczeń ma zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną
- Proces wychowania wspiera atmosfera radości
3. OPIEKA
Bóg Cię widzi i kocha
(św. Jan Bosko)
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie i zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę w szkole i poza nią
- Obecność nauczyciela przy uczniu i w grupie – salezjańska asystencja, daje poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, obdarza życzliwością, wspiera mądrą radą i upomnieniem, a w trudnościach – pomocą
- Nauczyciel uzupełnia wiedzę na temat stosowania i przestrzegania przepisów bhp, zasad udzielania pierwszej pomocy
- Uczeń zna i stosuje zasady bezpiecznego zachowania oraz podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy, wie, gdzie i do kogo może zwrócić się o pomoc
- Uczeń wie, jak postąpić w sytuacjach zagrożenia wobec innych i samego siebie
- Nauczyciele, uczniowie i pracownicy dbają o powierzone im mienie szkoły: budynek i jego otoczenie, sprzęt i pomoce dydaktyczne
- Nauczyciel zna zasady odbioru dzieci ze szkoły przez rodziców lub upoważnione osoby
- Wychowawca sprawuje opiekę nad jednym oddziałem klasowym
- Wychowawca rozpoznaje sytuacje rodzinne i potrzeby każdego ucznia
- Nauczyciel uwrażliwia uczniów na potrzeby słabszych
- Uczeń ma świadomość swoich praw i obowiązków, może liczyć na koleżeńską pomoc
- W szkole obowiązują regulaminy: boiska, sali gimnastycznej, sali komputerowej, stołówki, korzystania z basenu
- Budynek i otoczenie szkoły jest monitorowane w celu zapewnienie większego bezpieczeństwa
4. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
"Mało słów, a wiele czynów"
(św. Jan Bosko)
- Aktywne uczestnictwo rodziców w życiu szkoły
- Współpraca z parafiami, do których przynależą nasi uczniowie i z innymi instytucjami (np. PPP, Policja, Biblioteka, MOPS)
- Włączanie się całej wspólnoty wychowawczej w uroczystości i w akcje charytatywne szkolne i pozaszkolne
- Organizowanie i uczestniczenie w konkursach międzyszkolnych
- Współpraca z Niepublicznym Przedszkolem Sióstr Salezjanek
- Obserwacja losów absolwentów i podtrzymywanie z kontaktów z wychowankami.
5. ZARZĄDZANIE
"Tak pracować, jakby się miało żyć wiecznie. Tak żyć, jakby trzeba było jutro umierać"
(św. Jan Bosko)
- Praca nauczyciel pracują w zespołach w celu doskonalenia pracy szkoły
- Podejmowanie działań wzbogacających wyposażenie szkoły
- Chrześcijańska i salezjańska formacja społeczności szkolnej
- Udział w formacji zawodowej - kursy, szkolenia, itp.
- Wdrażanie wniosków z nadzoru pedagogicznego, w tym, z ewaluacji wewnętrznej do planowania rozwoju szkoły.
6. OWOCEM DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH OPARTYCH O WW. KONCEPCJĘ PRACY SZKOŁY JEST UCZEŃ:
- świadomy własnej wartości wynikającej z godności dziecka Bożego,
- umiejący odróżnić dobro od zła, starający się żyć godnie i pięknie w oparciu o dekalog,
- odkrywający swoje talenty i zdolności mające służyć społeczeństwu,
- wrażliwy na potrzeby innych, empatyczny,
- chętnie uczący się i zdobywający nowe umiejętności,
- aktywny w środowisku rodzinnym i rówieśniczym, niosący pomoc
w miarę swojego wieku, zdolności i możliwości,
- świadomy historii, kultury i tradycji swojego narodu i wynikających stąd postaw patriotycznych i obywatelskich,
- sumienny, uczciwy, szanujący ojczyznę i jej symbole narodowe.
Koncepcja może być modyfikowana i realizowana we współpracy z uczniami i rodzicami w celu podnoszenie jakości pracy szkoły.
Dokument dostępny jest na www.salezjankirumia.pl i w bibliotece szkolnej
Rumia, 09 września 2015r.
RODZINNA DROGA KRZYŻOWA na Kalwarii Wejherowskiej Serdecznie zapraszamy całą społeczność naszej szkoły i przedszkola 11...