Program wychowawczo-profilaktyczny

Dodano: 18.06.2025

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ SIÓSTR SALEZJANEK

IM. ŚWIĘTEJ RODZINY

W RUMI

           

 

 

 

 

 

 

 

2017

 

 

I        CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNEGO I JEGO CEL:

 

 

Wychowanie to proces mający na celu takie ukształtowanie młodego człowieka,
by odkrył prawdę o Bogu, o Jego woli wobec nas i w sposób odpowiedzialny zechciał
ją podjąć.

 

W procesie wychowania główna rola i zadanie przypada rodzicom. Środowiskiem wspomagającym jest szkolna wspólnota wychowawcza, a w niej Siostry Salezjanki, wychowawcy, nauczyciele, pracownicy szkoły, uczniowie i osoby współpracujące ze szkołą w obszarze wychowania.

 

Szkoła Podstawowa Sióstr Salezjanek im. św. Rodziny jest szkołą publiczną. Celem wychowania w naszej szkole jest integralny rozwój człowieka poprzez:

  • wychowanie do wiary w Boga,
  • wychowanie do samowychowania,
  • wychowanie do odpowiedzialności za życie własne i innych,
  • wychowanie do szacunku dla wartości intelektualnych i krytycznego spojrzenia na rzeczywistość.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły oparty jest na zasadach chrześcijańskich wynikających z Biblii, nauczania Kościoła, a przede wszystkim systemu prewencyjnego księdza Jana Bosko, który polega na towarzyszeniu dziecku w podejmowanych czynnościach (asystencji) i jest oparty na jasnych i precyzyjnych zasadach postępowania. Ważnym elementem tego systemu są wymagania stawiane przez opiekuna w taki sposób, żeby dziecko wiedziało, że jest kochane i akceptowane.

Wzorem, według którego uczniowie naszej Szkoły kształtują swoją osobowość jest św. Jan Bosko. Ksiądz Bosko poprzez postawę i świadectwo swego życia uczy nas umiłowania Boga, życia w prawdzie o sobie, kierowania się salezjańskim trójmianem rozum, religia, miłość.

 

Zasada rozumu w wychowaniu

 

Zasada zmierza w pierwszej kolejności do posługiwania się rozumem przez szkolny zespół wychowawczy. W pedagogii księdza Bosko oznacza ona „zdrowy rozsądek i zaakceptowanie całokształtu warunków rzeczywistego życia dzieci, elastyczność w programowaniu, kierowanie się rozumem w pełnieniu funkcji systemu zapobiegawczego i motywowanie poleceń”. Tak postępujący wychowawca przyzwyczaja ucznia do posługiwania się prawidłami rozumowania. Z jego wykorzystaniem młody człowiek staje się zdolny do krytycznej oceny i wyboru, jak również do uzasadnienia własnych decyzji. Działanie z własnego wyboru oraz potwierdzenie własnej osobowości to według św. Jana Bosko dwie fundamentalne potrzeby, które uczeń w pełni zaspokaja posługując się zasadą rozumu. Pozwala utrzymywać kontakty z innymi w duchu wspólnoty, w której szanuje się odrębność, postępuje według wspólnie wypracowanych reguł. Stosowanie tej zasady pozwala uczniom dostrzec własne zalety, a także pobudza do pracy nad sobą. W zasadzie tej nie chodzi, więc wyłącznie o rozwój intelektualny, lecz o wszechstronne i rozważne oddziaływanie na siebie i innych.

 

Zasada religijności w wychowaniu

 

System prewencyjny księdza Bosko zakłada wprowadzanie podopiecznych w duchowe przeżywanie wiary, co wyraża się w słowach świętego: „Religia prawdziwa i szczera, kierująca uczynkami młodzieży, rozum właściwie stosujący zasadę wiary do wszystkich uczynków - oto w dwóch słowach stosowany przeze mnie system”. Ksiądz Bosko widział w niej drogę do serca, umysłu i duszy młodego człowieka oraz pomoc w osiąganiu przez niego pełni rozwoju osobowego. Atmosfera religijności otwiera tak rozum, jak i wolę młodego, budzi jego ciekawość oraz naturalne pragnienie dobra. Z tego względu punktem wyjścia w pedagogii świętego Jana Bosko było takie tworzenie warunków religijno-moralnego rozwoju dzieci, aby mogły one osiągnąć świętość i zbawienie jako cel ostateczny.

W oratorium ksiądz Bosko poprzez katechizm, nauki moralne, rady i praktyki pobożności próbował zaszczepić w młodzieży bojaźń Bożą wraz z umiłowaniem cnoty i odrazą do grzechu. Często powtarzał swoim wychowankom jak ważna dla prawidłowego wzrostu osoby jest codzienna Eucharystia, a także częsta spowiedź jako element pracy nad sobą i przezwyciężanie własnych słabości. Religia ma być podstawą radości i optymizmu. Ona ma młodego człowieka podnosić, ukazać mu perspektywę innego życia, odkryć wartość samego siebie. Sam wychowawca musi być osobą wierzącą, która autentycznie przeżywa swoją religijność. Tylko taka osoba może dostrzec w swoim podopiecznym to, co dobre, sprawiedliwe i pozytywne ze względu na Boga jako przyczynę i cel ostateczny życia.

Obok rozumności wychowawczej, zasada religijności stanowi jeden z najważniejszych wyznaczników systemu prewencyjnego księdza Bosko. Ona pozwala rozbudzić w młodym człowieku najbardziej ludzkie sfery jego życia i ukazać mu ostateczny cel i perspektywę życia – czyli świętość.

 

Zasada miłości w wychowaniu

 

Św. Jan Bosko mówił: „Moi kochani chłopcy, kocham was wszystkich z całego serca. Już samo to, że jesteście młodzi, wystarczy, abym was kochał”. Miłość w ujęciu Jana Bosko przybiera formę zaufania do wychowanka, szczerości i poszukiwania prawdy. Przede wszystkim rozumiana jest jako dobroć, która zakłada troskę o relację wychowanek - wychowawca, której wyznacznikiem jest swoista zażyłość. Wychowawca okazując miłość staje się dla podopiecznego bratem, ojcem i przyjacielem, zawsze gotowym by wesprzeć w chwili słabości. Miłość rozpatrywana w perspektywie rozumu i religii wyraża się także w poszanowaniu osoby wychowanka. Szacunek pozwala dostrzec i zrozumieć potrzeby jednostkowe wychowanków. Każdy z nich, zgodnie z myślą Jana Bosko, musi czuć się osobiście rozumianym, szanowanym i kochanym.

 

Patronem szkoły jest Święta Rodzina, którą proponujemy jako wzór życia rodzinnego dla wszystkich grup wspólnoty wychowawczej.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny został stworzony w celu wychowania ucznia jako uczciwego obywatela i dobrego chrześcijanina. Wszechstronny rozwój odbywa się na poziomie fizycznym, intelektualnym, duchowym, moralnym, emocjonalnym i społecznym. Ważne jest, by uczeń sam troszczył się o kształtowanie siebie we wszystkich dziedzinach życia oraz był w stanie ochraniać i rozwijać swoją osobowość i odpowiedzialność. Taki rozwój spowoduje, że będzie umiał oprzeć się negatywnym naciskom z zewnątrz, a także walczyć z własnymi wewnętrznymi słabościami.

 

Integralny rozwój osoby, rozumiany jako troska o następujące obszary:

 

Rozwój fizyczny:

  • zdrowie fizyczne,
  • sprawność ruchowa,
  • racjonalny, higieniczny tryb życia,
  • troska o bezpieczeństwo własne i innych.

 

Rozwój intelektualny:

  • poznawanie i realizowanie siebie: swoich uzdolnień i słabości,
  • umiejętność szukania, gromadzenia i przetwarzania informacji
  • umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce,
  • umiejętność selekcji i odrzucenia treści destrukcyjnych.

 

Rozwój emocjonalny:

  • poznawanie własnej sfery emocjonalnej,
  • umiejętność okazywania i kontrolowania emocji,
  • umiejętność budowania właściwych relacji międzyosobowych,
  • troska o właściwą kondycję psychiczną i poczucie bezpieczeństwa wynikające z zaufania Bogu.

 

Rozwój społeczny ze szczególnym uwzględnieniem postaw patriotycznych:

  • przestrzeganie zasad oraz przyjętych norm funkcjonowania w społeczeństwie,
  • umiejętność porozumiewania się: słuchania i wypowiadania, nawiązywania kontaktu interpersonalnego,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • wrażliwość na potrzeby innych ludzi,
  • postawa patriotyzmu i obywatelskiej odpowiedzialności,
  • poczucie przynależności narodowej,
  • szacunek dla polskich symboli narodowych,
  • świadome i aktywne uczestnictwo w świętach narodowych.

 

Rozwój moralny:

  • zdolność wartościowania zgodnie z katolickim systemem wartości,
  • umiejętność oceny własnych zachowań,
  • umiejętność rozdzielenia oceny człowieka od oceny jego postępowania,
  • umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich zachowań,
  • podejmowanie bezpiecznych decyzji i wyborów opartych na dekalogu.

 

Rozwój duchowy:

  • poznawanie wiary katolickiej,
  • wzmacnianie osobistego kontaktu z Bogiem poprzez modlitwę i przyjmowanie sakramentów świętych,
  • kształtowanie chrześcijańskiej postawy dziecka poprzez świadomość, że: „Bóg mnie widzi i kocha”.

 

Rodzina i zespół wychowawczy szkoły troszczy się o zapewnienie uczniom bezpieczeństwa we wszystkich wyżej wymienionych obszarach.

 

WSPOLNOTA WYCHOWAWCZA SZKOŁY

 

            Uczeń powinien się rozwijać w strukturze, w której ma określone miejsce (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, nauczyciele). Musi mieć zapewnioną dobrą, serdeczną opiekę, poczucie bezpieczeństwa.

            Ważność i skuteczność wychowania realizowanego przez szkołę, dla dobra każdego ucznia, domaga się współpracy wszystkich uczestniczących w jej misji podmiotów.

 

Cała wspólnota wychowawcza uznaje pierwszeństwo rodziny w wychowaniu uczniów.

            Poszczególne grupy wspólnoty wychowawczej uznają i szanują swoją odrębność i specyfikę w realizacji procesu wychowania, jednak ściśle ze sobą współdziałają i zachowują jedność.

            Podstawą współpracy wszystkich grup wspólnoty wychowawczej jest dobro uczniów rozumiane jako konsekwencja prawdy o godności człowieka jako osoby i o powołaniu do świętości. Pierwszym oddziaływaniem wychowawczym dorosłych, tworzących wspólnotę wychowawczą szkoły, jest świadectwo życia.

            Całą wspólnotę wychowawczą ożywia, charakterystyczny dla szkoły salezjańskiej, duch rodzinny, który polega na: szacunku i zaufaniu we współpracy, jasności i szczerości relacji, życzliwości i gotowości pomocy, odpowiedzialności za realizację misji szkoły, uczciwości i wspaniałomyślności w pracy, otwartości i radości serca.

 

WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ

 

            Nasza szkoła uznaje pierwszeństwo rodziny a swoje działania wychowawcze wobec uczniów rozumie i realizuje jako służbę rodzinie. Od rodziców, którzy wybierają dla swoich dzieci naszą szkołę, oczekuje się akceptacji systemu wartości, dla których źródłem są Ewangelia i nauczanie Kościoła Katolickiego oraz system wychowawczy ks. Bosko.

 

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

 

            Działalność dydaktyczna i wychowawcza szkoły funkcjonuje w konkretnym miejscu
i czasie. Jest silnie zakorzeniona w rzeczywistości lokalnej. Dlatego w gronie tych, z którymi współpracuje szkolny zespół wychowawczy są: przedszkole mieszczące się w tym samym budynku co szkoła, szkoły podstawowe z Rumi, wspólnoty kościelne przede wszystkim parafia i diecezja, władze samorządowe dzielnicy i miasta, instytucje i stowarzyszenia edukacyjne, instytucje i stowarzyszenia kulturalne, media katolickie i lokalne, placówki naukowe i placówki doskonalenia nauczycieli.

 

            Celem tej współpracy jest podnoszenie jakości pracy szkoły w obszarze wychowania oraz wdrażanie nauczycieli, rodziców i uczniów do aktywnego uczestniczenia w życiu społeczeństwa.

 

II OKREŚLENIE POTRZEB UCZNIÓW W ZAKRESIE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI

            Rozpoznawanie potrzeb profilaktycznych oparte będzie na obserwowaniu

i monitorowaniu problemów występujących w środowisku uczniowskim oraz wiedzy specjalistycznej dotyczącej rozwoju dzieci.

Działania te w szczególności będą polegały na:

  1. zapoznaniu się z aktualnymi danymi statystycznymi na temat częstości występowania zachowań ryzykownych u dzieci w I – VIII klasie i ich uwarunkowań w skali kraju udostępnianych między innymi przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, jak i zawartych w literaturze specjalistycznej;
  2. dokonaniu charakterystyki wychowanków jako społeczności szkolnej i klasowej; istotne będą również spostrzeżenia nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły, którzy współuczestniczą w wychowaniu;
  3. przeprowadzeniu badań diagnostycznych w poszczególnych klasach poprzez stworzenie ankiety/kwestionariusza umożliwiającego uzyskanie informacji dotyczących problemów, z jakimi w danym okresie zmagają się uczniowie;
  4. opracowanie wniosków z zastosowanych metod diagnostycznych i dostosowanie odpowiednich działań profilaktycznych.

Wymienione powyżej sposoby mają za zadanie dostosowywać działania wychowawczo-profilaktyczne do potrzeb szkoły.

 

III REALIZACJA ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYM

 

W ramach programu wychowawczo-profilaktycznego zostały zaplanowane następujące zadania:

 

  1. Uznanie wartości chrześcijańskich za wychowawcze dominanty i wdrażanie ich w życie. Szukanie wzorców i ideałów w życiu. Rozwój tożsamości chrześcijańskiej.

 

  1. Wzrastanie duchowe uczniów. Ukazywanie uczniowi wartości życia i zdrowia jako daru Bożego i motywowanie do dbania o nie. Uświadomienie możliwości negatywnego wpływu mediów i komputera (gry, Internet, portale społecznościowe, telefony komórkowe, komunikatory) na zdrowie i relacje międzyludzkie.
  2. Wychowanie patriotyczne. Uświadomienie znaczenia wiary chrześcijańskiej oraz tożsamości narodowej w kształtowaniu fundamentów osobowości.

 

  1. Wychowanie społeczne. Uświadomienie uczniowi, że przemoc i agresja nie są metodami rozwiązywania problemów/konfliktów. Zaproponowanie zastępczych metod reagowania. Rozwijanie kompetencji interpersonalnych i postaw prospołecznych.

 

  1. Kształtowanie postaw szacunku i troski wobec natury i własnego zdrowia. Wychowanie proekologiczne. Kształtowanie u uczniów postawy odpowiedzialności za podjęte działania poprzez nazywanie ich zachowań oraz wskazanie ich konsekwencji. Profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych oraz zachowań ryzykownych. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych osób.

 

  1. Wychowanie estetyczne. Rozwijanie pragnienia do poznawania świata poprzez aktywny udział w zajęciach szkolnych i poza szkolnych (motywowanie). Rozwijanie życia kulturalnego. Troska o własny wygląd, posiadane rzeczy, otoczenie szkolne oraz higiena psychiczna. Zapobieganie stresowi.

 

  1. Współpraca rodziny i szkoły. Włączanie rodziców w działania szkoły. Pedagogizacja rodziny.

 

  1. Integracja nauczania z wychowaniem. Wychowanie do twórczości, kreatywności. Dbanie o radosną atmosferę. Podkreślenie wartości uczenia się jako procesu na całe życie (life - long learning).

 

Każde z wyżej wymienionych zadań zostało szczegółowo opracowane i podzielone na poszczególne bloki zajęciowe i opisane w następnym rozdziale.

 

 

 

 

IV.      WYSZCZEGÓLNIENIE ZAPLANOWANYCH ODZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH, OKREŚLENIE ICH REALIZATORÓW ORAZ SZCZEGÓŁOWYCH ZADAŃ.

 

„Wychowanie jest sprawą serca”

św. Jan Bosco

  1. Zadanie ogólne: Wspólnota wychowawcza świadkiem wiary

Cele operacyjne

Sposób realizacji

1. Uznanie wartości chrześcijańskich
za wychowawcze dominanty i wdrażanie ich w życie

  • wychowanie w prawdzie,
  • towarzyszenie uczniom w życiu religijnym,
  • osobisty wysiłek formacyjny każdego członka wspólnoty wychowawczej,
  • uznanie, że wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich jest w szkole najważniejsze
  • udział w szkolnych Mszach św.,
  • osobisty przykład życia,
  • wspólna modlitwa z uczniami przed lekcjami,
  • udział w rekolekcjach dla uczniów,
  • udział w rekolekcjach dla nauczycieli, pracowników,
  • spotkaniach formacyjnych, konferencjach na temat wychowania religijnego,
  • czytanie prasy i literatury religijnej

2. Szukanie wzorców i ideałów życia

 

  1. Chrystus najpiękniejszym i pierwszym ideałem;
  2. poznanie patrona szkoły i przywołanie Jego obecności w różnych formach życia szkoły:
    • katecheza,
    • uczestnictwo w szkolnych Mszach św.,
    • obchody święta szkoły;
  3. przybliżanie postaci świętych salezjańskich jako wzorów do naśladowania

 

 

Bycie dobrym nie polega na tym, że nie popełnia się żadnego błędu:
bycie dobrym polega na posiadaniu woli poprawy.”

św. Jan Bosco

  1. Zadanie ogólne: Wzrastanie duchowe uczniów
  1. Podejmowanie działań w celu kształtowania u uczniów właściwej hierarchii wartości zwłaszcza ukazywanie życia i zdrowia jako wartości podstawowych.
    Ochrona zdrowia i życia.
  • doraźne czuwanie nad właściwą samooceną postaw i zachowań uczniów,
  • dyskusja, pogadanka, drama, zajęcia plastyczne, praca w grupach nad problemem.
  1. Kształtowanie postaw uczciwości, wrażliwości na los innych, szacunku, gotowości do niesienia pomocy drugiemu człowiekowi.
  • organizowanie form pomocy,
  • współpraca z organizacjami charytatywnymi,
  • organizowanie wzajemnej pomocy koleżeńskiej,
  • podejmowanie działań charytatywnych (zbiórki przyborów szkolnych, książek, odzieży, zabawek, kwesty).
  1. Znajomość siebie, swoich mocnych i słabych stron
  • rozmowy z uczniami, zajęcia pomagające im w poznaniu samych siebie,
  • aranżowanie autocharakterystyki i samooceny uczniów,
  • aranżowanie sytuacji z osądem postępowania i motywacji czynów (oddzielenie osoby od czynu),
  • ukazywanie uczniowi jego talentów i możliwości,
  • współpraca uczniów z nauczycielami.
  1. Samowychowanie osobistym zadaniem człowieka
  1. wzmocnienie motywacji doskonalenia się

 

 

 

 

  1. kształtowanie poczucia odpowiedzialności, wrażliwego sumienia, silnej woli, odwagi, honoru

 

 

 

  1. troska o równowagę doznań i przeżyć dzieci poprzez rozumne planowanie pracy i czasu wypoczynku

 

 

 

 

  1. kształtowanie postawy empatii –

 

 

  1. wychowanie do roztropnego korzystania ze środków masowego przekazu, Internetu, zapobieganie cyberprzemocy;

 

 

  • aranżowanie sytuacji wychowawczych wyzwalających zdrową ambicję bycia lepszym i mądrzejszym,
  •  rola dobrego przykładu (konkursy, quizy, inne formy współzawodnictwa)

 

 

  • aranżowanie sytuacji kształtujących postawy dzielenia się z innymi,
  • uczenie ponoszenia konsekwencji podejmowanych działań,
  • zwracanie uwagi na rolę sumienia i jego formację na zajęciach z wychowawcą i religii

 

  • pogadanki na temat racjonalnego wykorzystania czasu,
  • praca w grupach, tworzenie planów dnia ze szczególnym uwzględnieniem czasu na modlitwę, obowiązki domowe, zabawy,
  • spotkania,
  • wycieczki,
  • udział w imprezach sportowych

 

  • rozwiązywanie sytuacji problemowych,
  • scenki sytuacyjne,
  • pogadanki, rozmowy

 

  • katechezy,
  • wyjście do kina na wartościowe filmy,
  • pogadanki na temat wybierania wartościowych programów TV,
  • dyskusje na temat obejrzanych programów, filmów,
  • pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z sieci.

 

 

˝Wychowywać dobrych chrześcijan i uczciwych obywateli ˝

św. Jan Bosko

  1. Zadanie ogólne: Wychowanie patriotyczne
  1. Kształtowanie postaw patriotycznych.
  • organizowanie uroczystości i apeli szkolnych związanych z ważnymi wydarzeniami dla Ojczyzny, np. 11 XI, 3 V,
  • udział w uroczystościach patriotycznych organizowanych przez podmioty pozaszkolne,
  • odwiedzanie grobów ludzi zasłużonych dla Polski,
  • organizowanie wycieczek krajoznawczych,
  • pogadanki nt. symboli narodowych i kształtowanie właściwych postaw wobec nich,
  • troska o poprawną polszczyznę.
  1. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobre imię szkoły
  • udział w konkursach i zawodach pozaszkolnych,
  • organizowanie imprez szkolnych,
  • analiza relacji osobowych uczniów w szkole i na zewnątrz,
  • troska o poczucie przynależności do społeczności szkolnej oraz o poszanowanie dobra wspólnego.

 

 


"Aby czynić dobro, trzeba mieć odrobinę odwagi,
być gotowym na zniesienie każdego upokorzenia i nigdy
nikogo nie upokarzać, być zawsze życzliwym."

św. Jan Bosko

  1. Zadanie ogólne: Wychowanie społeczne
  1. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi
  • drama,
  • zajęcia rozwijające umiejętność komunikowania się, dialogu, słuchania ze zrozumieniem,
  • budowanie atmosfery życzliwości
    i akceptacji.
  1. Wychowanie do współpracy i współodpowiedzialności: za grupę i efekty wspólnej pracy - integracja grupy (klasy)
  • imprezy klasowe i szkolne,
  • wycieczki,
  • uczenie pracy zespołowej przez pracę w grupach na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
  • stosowanie metod aktywizujących.
  1. Wdrażanie do przestrzegania praw obowiązujących w społeczności szkolnej
  • zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły i innymi dokumentami,
  • tworzenie regulaminu klasowego,
  • rozmowy na temat konieczności przestrzegania zasad,
  • egzekwowanie szkolnego prawa
  1. Rozwijanie cech prospołecznych:
  • odpowiedzialności,
  • samodzielności,
  • samorządności,
  • pomocy koleżeńskiej.
  • pomoc koleżeńska,
  • przygotowanie planów imprez klasowych,
  • przygotowanie apeli, akademii,
  • praca w samorządzie klasowym i szkolnym,
  • pogadanki mające na celu kształtowanie postaw prospołecznych,
  • aranżowanie sytuacji kształtujących postawę odpowiedzialności za siebie i innych.
  1. Wspieranie ucznia w określeniu jego miejsca i roli w rodzinie.
  • pogadanki, dramy wprowadzające dziecko w role społeczne,
  • prawa i obowiązki członków rodziny,
  • zajęcia - wychowanie do życia w rodzinie
  • rola rodziny w życiu człowieka.

 

 

 

 

 

„Wierzcie mi, że wszystko czym jestem, jest całkowicie dla was.
Nie mam innego celu jak tylko troskę
o wasze dobro moralne, umysłowe i fizyczne"

św. Jan Bosko

 

  1. Zadanie ogólne: Kształtowanie postaw szacunku i troski wobec natury
    i własnego zdrowia
  1. Wychowanie proekologiczne
  • budzenie szacunku do przyrody, poznanie jej tajemnic,
  • poruszanie w czasie różnych zajęć, tematów o charakterze ekologicznym, ochrony środowiska i jego zagrożeń,
  • segregacja odpadów,
  • ekspresja plastyczna: plakaty, gazetki ścienne,
  •  udział w konkursach organizowanych przez podmioty pozaszkolne.
  1. Wychowanie prozdrowotne i profilaktyka uzależnień
  1. troska o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
  2. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą,
  3. profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych
  • wskazywanie i organizowanie form aktywnego spędzania wolnego czasu i wypoczynku,
  • zapoznanie uczniów z profilaktyką przez spotkania z lekarzem, pielęgniarką,
  • pogadanki,
  • zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania, profilaktyka zaburzeń odżywiania,
  • uwrażliwianie na konieczność dbania o higienę osobistą i otoczenia,
  • pogadanki na temat bezpiecznego spędzania przerw, bhp gier i zabaw,
  • wykorzystanie sytuacji wychowawczych,
  • pogadanki, prelekcje na temat szkodliwości uzależnień (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze, komputer, Internet telewizja),
  • pogadanki i warsztaty na temat zachowań ryzykownych: autoagresja, samobójstwo,
  •  odpowiednio do wieku dobrane lektury, programy w TV, gry, strony internetowe (zapobieganie pornografii).
  1. Wychowanie komunikacyjne
  • lekcje poświecone przepisom ruchu drogowego,
  • uświadomienie zagrożeń wypadków i analizowanie ich przyczyn,
  • spotkania z policją.
  1. Promowanie higieny psychicznej i zapobieganie stresowi.

 

  • warsztaty, pogadanki profilaktyczne, lekcje z wychowawcą nt. szkodliwości stresu.

 

„Być radosnym, dobrze czynić i wróblom pozwolić ćwierkać
– to najlepsza filozofia.”

św. Jan Bosko

  1. Zadanie ogólne: Wychowanie estetyczne
  1. Dbałość o swój wygląd zewnętrzny, higienę osobistą i piękno otoczenia.

 

  • ustalenie stroju ucznia stosownego do rodzaju zajęć (mundurek codzienny, strój galowy),
  • troska o salę lekcyjną: wystrój sali, gazetki, porządek w klasach,
  • konkurs na najładniejszą klasę.
  1. Uczestniczenie w życiu kulturalnym
  • udział w imprezach artystycznych w szkole i poza szkołą,
  • udział w zajęciach kółek teatralnego i  artystycznych,
  • wycieczki do muzeum, kina, galerii, na wystawy, koncerty,
  •  udział w konkursach.

 

„Największym szczęściem dla dziecka jest świadomość, że jest kochane"

św. Jan Bosko

 

  1. Zadanie ogólne: Współpraca rodziny i szkoły
  1. Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły i Koncepcją pracy szkoły
  • zaznajomienie rodziców zapisujących dziecko do szkoły z założeniami wychowawczymi,
  • stosowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły na początku każdego roku szkolnego oraz w razie potrzeby.
  1. 2. Podejmowanie wspólnych działań na rzecz optymalnego rozwoju dziecka
  • indywidualne spotkania, rozmowy z rodzicami.
  1. Włączanie rodziców w przygotowanie i udział w uroczystościach szkolnych i klasowych
  • współpraca z Radą Rodziców i Radami Klasowymi,
  • uczestnictwo rodziców w szkolnych Mszach św. oraz uroczystościach klasowych i szkolnych,
  •  udział rodziców dzieci w rekolekcjach.
  1. Pedagogizacja rodziców
  • poruszanie problemów wychowawczych i edukacyjnych,
  • przybliżanie rodzicom istoty pojawiających się problemów,
  • wskazywanie sposobów postępowania z dzieckiem mającym trudności w nauce,
  • spotkania formacyjne,
  • warsztaty dla rodziców.

 

Bądźcie zawsze radośni a czas minie szybko”

św. Jan Bosko

  1. Zadanie ogólne: Integracja nauczania z wychowaniem
  1. Wyzwalanie i kształcenie zdolności twórczych oraz wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce
  • uczestnictwo uczniów w zajęciach pozalekcyjnych,
  • organizowanie konkursów szkolnych z różnych dziedzin,
  • uczestnictwo w konkursach pozaszkolnych.
  1. Rozwijanie kreatywności działań
  • organizowanie małych form teatralnych (inscenizacje, jasełka),
  • apele tematyczne.
  1. Wskazywanie na wartość uczenia się
  • pogadanki na temat potrzeby uczenia się i warsztaty nt. technik skutecznego uczenia się,
  • poszerzania horyzontów, zagadnienia z doradztwa zawodowego.

 

 

  1. EWALUACJA I MONITORING DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH

 

Za prowadzenie monitoringu realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego
na poziomie klasy odpowiada wychowawca, zaś za całościowy przebieg wdrażania działań zapobiegawczych szkoły odpowiedzialność ponosi pedagog i psycholog szkolny.

 

  1. Nauczyciel wychowawca:
  1. zapisuje efekty diagnozy, a więc określa charakterystyczne dla swojej klasy zachowania ryzykowne i ich nasilenie, znajduje uczniów o specyficznych potrzebach profilaktyczno – wychowawczych;
  2. precyzuje czynniki ryzyka i chroniące dla zdiagnozowania zachowań ryzykownych;
  3. sporządza plan działań profilaktycznych (przy współpracy z pedagogiem, psychologiem szkolnym) adresowanych do zespołu klasowego;
  4. dla uczniów o specyficznych potrzebach opracowuje indywidualne plany działań;
  5. prowadzi na bieżąco rejestr działań profilaktycznych:
  • rozmów z uczniami – ustalenia, metody oddziaływań;
  • rozmów z rodzicami i ich efektów;
  • konsultacji z pedagogiem, psychologiem;
  • zajęć tematycznych przeprowadzonych w klasie, realizowanych programów profilaktycznych;
  • modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego zespołu klasowego;
  • ustaleń zespołu wychowawczego dotyczącego pomocy specjalistycznej.

 

  1. Pedagog i psycholog szkolny:
  1. rejestrują potrzeby nauczycieli w zakresie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
  2. obserwują pojawienie się nowych zachowań ryzykownych bądź nasilenie dotychczasowych;
  3. opracowują i przedstawiają na radzie pedagogicznej raport z przebiegu realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
  4. sporządzają plan działań wychowawczo-profilaktycznych adresowanych do zespołu klasowego;
  5. dla uczniów o specyficznych potrzebach profilaktyczno – wychowawczych opracowują indywidualne plany działań;
  6. prowadzą na bieżąco rejestr działań profilaktycznych:
  • rozmów z rodzicami i ich efektów,
  • rozmów z uczniami – ustalenia, metody oddziaływań,
  • przeprowadzonych w klasie zajęć tematycznych,
  • modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego zespołu klasowego,
  • ustaleń zespołu wychowawczego dotyczącego pomocy specjalistycznej.

 

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

NA ROK  SZKOLNY 2024/2025

 

Niniejszy dokument stanowi integralną częścią                                                                           Programu wychowawczo-profilaktycznego Publicznej Szkoły Podstawowej Sióstr Salezjanek im. Świętej Rodziny w Rumi.

Podaje on cele  wytyczone na rok 2024/2025 oraz sposoby ich realizacji

cele  

sposoby realizacji

  1. Zadanie ogólne: Wspólnota wychowawcza świadkiem wiary

„Wychowanie jest sprawą serca”

św. Jan Bosko

1. Uznanie wartości chrześcijańskich
za wychowawcze dominanty i wdrażanie ich w życie

  • wychowanie w prawdzie,
  • towarzyszenie uczniom w życiu religijnym,
  • osobisty wysiłek formacyjny każdego członka wspólnoty wychowawczej,
  • uznanie, że wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich jest w szkole najważniejsze
  • udział w szkolnych Mszach św.,
  • osobisty przykład życia,
  • wspólna modlitwa z uczniami przed lekcjami,
  • udział w rekolekcjach dla uczniów,
  • udział w rekolekcjach dla nauczycieli, pracowników,
  • spotkaniach formacyjnych, konferencjach na temat wychowania religijnego,

2. Szukanie wzorców i ideałów życia

 

  1. Chrystus najpiękniejszym i pierwszym ideałem,
  2. poznanie patrona szkoły i przywołanie Jego obecności w różnych formach życia szkoły:
  1. katecheza,
  2. uczestnictwo w szkolnych Mszach św.,
  3. obchody święta szkoły;
  1. przybliżanie postaci świętych salezjańskich jako wzorów do naśladowania,
  2. aktywny udział w Tygodniu Wychowania,
  1.   Zadanie ogólne: Wychowanie patriotyczne

˝Wychowywać dobrych chrześcijan i uczciwych obywateli ˝

św. Jan Bosko

  1. Kształtowanie postaw patriotycznych.
  • organizowanie uroczystości i apeli szkolnych związanych z ważnymi wydarzeniami dla Ojczyzny, np. 11 XI, 3 V,
  • udział w uroczystościach patriotycznych organizowanych przez podmioty pozaszkolne,
  • odwiedzanie grobów ludzi zasłużonych dla Polski,
  • organizowanie wycieczek krajoznawczych,
  • pogadanki nt. symboli narodowych i kształtowanie właściwych postaw wobec nich,
  • troska o poprawną polszczyznę.
  1. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobre imię szkoły
  • udział w konkursach i zawodach pozaszkolnych,
  • organizowanie imprez szkolnych,
  • analiza relacji osobowych uczniów w szkole i na zewnątrz,
  • troska o poczucie przynależności do społeczności szkolnej oraz o poszanowanie dobra wspólnego, akcentowanie ważności stroju szkolnego.
  1. Zadanie ogólne: Wychowanie społeczne

"Aby czynić dobro, trzeba mieć odrobinę odwagi, być gotowym na zniesienie każdego upokorzenia i nigdy nikogo nie upokarzać, być zawsze życzliwym."

św. Jan Bosko

  1. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi
  • zajęcia rozwijające umiejętność komunikowania się, dialogu, słuchania ze zrozumieniem,
  • budowanie atmosfery życzliwości i akceptacji.
  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych uczniów: wyrażanie własnego zdania, aktywne słuchanie, asertywność, akceptacja inności, różnorodności, przyjmowanie informacji zwrotnych,
  • troska o relacje rówieśnicze – program profilaktyczny Punkt Zwrotny i Dobry Temat.
  1. Wychowanie do współpracy i współodpowiedzialności: za grupę i efekty wspólnej pracy - integracja grupy (klasy)
  • imprezy klasowe i szkolne,
  • wycieczki,
  • uczenie pracy zespołowej przez pracę w grupach na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
  • stosowanie metod aktywizujących,
  • mediacje rówieśnicze.
  1. Wdrażanie do przestrzegania praw obowiązujących w społeczności szkolnej
  • zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły i innymi dokumentami,
  • tworzenie regulaminu klasowego,
  • rozmowy na temat konieczności przestrzegania zasad,
  • egzekwowanie szkolnego prawa,
  • zapoznanie uczniów ze Standardami ochrony uczniów w Publicznej Szkole Podstawowej

Sióstr Salezjanek im. Świętej Rodziny w Rumi.

  1. Rozwijanie cech prospołecznych:
  • odpowiedzialności,
  • samodzielności,
  • samorządności,
  • pomocy koleżeńskiej.
  • pomoc koleżeńska,
  • przygotowanie planów imprez klasowych,
  • przygotowanie apeli, akademii,
  • praca w samorządzie klasowym i szkolnym,
  • pogadanki mające na celu kształtowanie postaw prospołecznych,
  • aranżowanie sytuacji kształtujących postawę odpowiedzialności za siebie i innych.
  1. Zadanie ogólne: Kształtowanie postaw szacunku i troski wobec natury
    i własnego zdrowia

„Wierzcie mi, że wszystko czym jestem, jest całkowicie dla was.

Nie mam innego celu jak tylko troskę o wasze dobro moralne, umysłowe i fizyczne"

św. Jan Bosko

  1. Wychowanie proekologiczne
  • budzenie szacunku do przyrody, poznanie jej tajemnic,
  • poruszanie w czasie różnych zajęć, tematów o charakterze ekologicznym, ochrony środowiska i jego zagrożeń,
  • segregacja odpadów,
  • ekspresja plastyczna: plakaty, gazetki ścienne,
  •  udział w konkursach organizowanych przez podmioty pozaszkolne.
  1. Wychowanie prozdrowotne
  1. troska o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
  2. promowanie aktywności fizycznej i sportowej (udział w zajęciach z wychowania fizycznego, Aktywna Szkoła, Mały Mistrz, programy rozwojowe, drużyny sportowe, testy sprawnościowe)
  3. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą,
  4. promowanie zasad zdrowego odżywiania oraz troski o swój wygląd, samopoczucie fizyczne,
  • poszerzanie wiedzy w zakresie chorób cywilizacyjnych mających swój początek w dzieciństwie lub okresie dojrzewania (otyłość, cukrzyca, alergia),
  • uwrażliwianie na konieczność dbania o higienę osobistą i otoczenia.
  1. Profilaktyka uzależnień oraz troska               o zdrowie psychiczne.
  1. profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych
  • wskazywanie i organizowanie form aktywnego spędzania wolnego czasu i wypoczynku,
  • zapoznanie uczniów z profilaktyką przez spotkania z lekarzem, pielęgniarką,
  • pogadanki,
  • zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania, profilaktyka zaburzeń odżywiania,
  • uwrażliwianie na konieczność dbania o higienę osobistą i otoczenia,
  • pogadanki na temat bezpiecznego spędzania przerw, bhp gier i zabaw,
  • wykorzystanie sytuacji wychowawczych,
  • pogadanki, prelekcje na temat szkodliwości uzależnień (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze, komputer, Internet, telewizja),
  • pogadanki i warsztaty na temat zachowań ryzykownych: autoagresja, samobójstwo,
  • odpowiednio do wieku dobrane lektury, programy w TV, gry, strony internetowe (zapobieganie pornografii),
  • profilaktyka stresu i zasady szukania pomocy w kryzysie: zrozumienie zaburzeń depresyjnych, lękowych, trudności adaptacyjne w sytuacji rozwodu rodziców, śmierci bliskiej osoby.
  1. Zadanie ogólne: Współpraca rodziny i szkoły

„Największym szczęściem dla dziecka jest świadomość, że jest kochane" św. Jan Bosko

  1. Podejmowanie wspólnych działań na rzecz optymalnego rozwoju dziecka
  • indywidualne spotkania, rozmowy z rodzicami.
  1. Włączanie rodziców w przygotowanie i udział w uroczystościach szkolnych i klasowych
  • współpraca z Radą Rodziców i Radami Klasowymi,
  • uczestnictwo rodziców w szkolnych Mszach św. oraz uroczystościach klasowych i szkolnych,
  •  udział rodziców dzieci w rekolekcjach.
  1. Pedagogizacja rodziców
  • poruszanie problemów wychowawczych i edukacyjnych,
  • przybliżanie rodzicom istoty pojawiających się problemów,
  • wskazywanie sposobów postępowania z dzieckiem mającym trudności w nauce,
  • spotkania formacyjne,
  • warsztaty dla rodziców
  • zapoznanie rodziców ze Standardami ochrony uczniów w Publicznej Szkole Podstawowej

Sióstr Salezjanek im. Świętej Rodziny w Rumi.

 

INFORMACJE DLA RODZICÓW

Organizacja rozpoczęcia Roku Szkolnego 2024/2025 w dniu 2 września 2024 r.       klasy IV -...

Wyniki etapu wojewódzkiego konkursu dla nauczycieli „Sprawiedliwi z Markowej”   Dnia 29...